Asunnon markkinointi – asunnon myyntikuvat

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – tämä on vanha sananlasku, mutta usein myös totta. Kun asunto laitetaan myyntiin, on netti-ilmoitus usein ensimmäinen kontakti potentiaalisiin ostajiin. Ilmoituksessa asunnon myyntikuvat ovat ne, joihin ostaja todennäköisesti kiinnittää ensimmäisenä huomion.

Laadukkaitten markkinointikuvien merkitystä ei siis voi liioitella. Ostajat selaavat satoja asuntoilmoituksia ja karsivat kiinnostavia kohteita ei-kiinnostavista jo kuvien perusteella. Miten hyvät, houkuttelevat kuvat sitten saadaan?

asunnon myyntikuvat

Asunnon myyntikuvat – laadukkaat kuvat erottuvat

Ensinnäkin on tärkeää, että asunnon myyntikuvat ovat teknisesti laadukkaat. Epätarkka tai hämärä kuva ei koskaan tuo esiin asunnon parhaita puolia. Suttuinen kuva voi jopa antaa mielikuvan epäsiististä kohteesta, vaikka se ei olisi totta.

Kuvat on hyvä ottaa laadukkaalla järjestelmäkameralla ja kuvaajan pitää osata käyttää kameraa. Kännykkäkamerat on syytä jättää taskuun asunnon myyntikuvia ottaessa.

asunnon myyntikuvat
Kaunis, moderni koti voi näyttää kuvassa ahtaalta, jos kuva on otettu liian läheltä huonekaluja ja kuvakulma ei ole paras.

Kuvakulmalla on väliä

Jokaisessa asunnossa on niin hyviä kuin huonoja puolia. Myynti-ilmoituksen kuvissa haluamme korostaa kotimme hyviä puolia ja näyttää asuntomme mahdollisimman edullisessa valossa. Kuvien kuitenkin pitää olla myös totuudenmukaiset, vilppi ei kannata, sillä se tulisi asuntonäytössä joka tapauksessa esiin.

Kuvakulmien valinta on tärkeää. Huono kuvakulma voi saada kotisi näyttämään pienemmältä, kuin se on, ja vastaavasti hyvä kuvakulma saa sen näyttämään avarammalta. Esimerkiksi liian läheltä pääkohdetta otettu kuva voi näyttää ahtaalta. Kauempaa otettu kuva taas näyttää tilaa kohteen, esimerkiksi keittiön kaapistojen, ympärillä, jolloin tila vaikuttaa avarammalta ja ilmavammalta.

Asunnon myyntikuvat – yksityiskohdat esiin

On tärkeää, että myynti-ilmoitukset antavat hyvin kuvan koko kohteesta. Jokaista nurkkaa ja yksityiskohtaa ei kuitenkaan voi, eikä tarvitse, kuvata. Kannattaa kuitenkin valita kodistasi joitain kiinnostavia, kauniita yksityiskohtia, joita tuo kuvissa esiin. Tällaiset yksityiskohdat erottavat ilmoituksesi sadoista muista asunto-ilmoituksista ja herättävät ostajien mielenkiinnon.

asunnon myyntikuvat
Kaunis valaistus korostaa myös hienoa yksityiskohtaa, tiiliseinää. Pöydälle asetetut tavarat ovat tarkkaan harkitut ja luovat kodikkuutta.

Asunnon myyntikuvat – valaistus luo tunnelmaa

Teknisten ominaisuuksien lisäksi myyntikuvien tunnelmalla on suuri merkitys. Tärkeä tekijä tunnelman luonnissa on valaistus.

Kuvien ottoon ei ole yhtä oikeaa valaisutapaa. Kuvaajan täytyy osata valita oikea valaistus, joka luo esimerkiksi raikkaan tai kodikkaan tunnelman, ja sopii tilanteeseen sekä kohteeseen.

Kylpyhuoneen kuvissa valaistus on erityisen suuressa roolissa. Kylpyhuone voi helposti näyttää hieman tunkkaiselta, jos sitä ei ole tarpeeksi valaistu. Saunan kuvissa taas hieman tunnelmallisempi valaistus voi olla toimiva.

Valaistus on tunnelman lisäksi myös tekninen kysymys kuvissa. Laadukkaat kuvat ovat tarpeeksi valaistut ja terävät. Kodikkaan tunnelmalliset kuvat onnistuvat myös hyvin valaistuna. Esimerkiksi keittiön kuvissa keittiön kaappien alla olevien valojen käyttö tekee kuviin tunnelmaa, vaikka kuva olisi kirkaasti valaistu. Samalla valo voi tuoda esiin kauniita yksityiskohtia, kuten keittiön kaakeloinnin.

asunnon myyntikuvat
Keittiön kuva on saanut tunnelmaa erilaisten valojen käytöllä.

Sisustus, stailaus ja siivous

Kolme ässää: sisustus, stailaus ja siivous. Hyvien kuvien otto vaatii hyvän kuvauskohteen. Teknisesti hyvin otettu kuva ei auta, jos kuvauskohde on epäsiisti, vanhanaikainen tai nuhruinen.

Jokainen myyntikohde tulisi olla hyvin siivottu aina ennen kuin asunnon myyntikuvat otetaan tai asunnossa on näyttö. Siivouksessa kannattaa kiinnittää varsinaisen puhtauden lisäksi huomio yleiseen siistiyteen, kuten siihen, että ylimääräiset tavarat ovat pöydiltä ja lattioilta pois.

Liian steriiliä kodista ei kuitenkaan kannata tehdä. Stailaus auttaa tekemään kodista siistin, mutta asutun ja kodikkaan näköisen. Esillä kannataa olla harkitusti pienesineitä. Esimerkiksi hedelmäkulhot, kukka-asetelmat ja taideteokset esillä antavat siistin, mutta kodikkaan kuvan. Keittiön tasolle voi jättää espressokoneen ja parin kauniita kupeja, mutta jokaista keittiön pienlaitetta ei kannata jättää esille.

Sisustusta ei yleensä tarvitse kokonaan uusia tai muuttaa asunnon myyntiä varten. Kannattaa kuitenkin harkita pieniä muutoksia sisustukseen tarpeen mukaan. Esimerkiksi siistit, neutraalit verhot voivat muuttaa asunnon ilmeen, jos verhoja ei ole ennestään tai ne ovat tyyliltään vanhanaikaiset. Jos asunto on tyhjillään, on se hyvä sisustaa. Sisustettu tila antaa ostajille paremman kuvan esimerkiksi mittasuhteista, kuin tyhjä tila.

Joskus koti kaipaa myös remonttia ennen myyntiä. Rikkinäiset, huonokuntoiset pinnat on usein hyvä korjata. Monesti kuitenkin siivous ja stailaus on riittävä kodin ehostus ennen myyntikuvien ottoa.

asunnon myyntikuvat
Kaunis ja suuri keittiökin voi näyttää pieneltä, jos kuva on otettu liian läheltä kaapistoja ja tasoja.

Harkitse ammattilaisen käyttöä

Asunnon myyntikuvat voi ottaa itse, mutta amatöörikuvaaja harvoin osaa valita edullisimpia kuvakulmia ja sopivinta valaistusta. Siksi suositeltavaa on käyttää ammattivalokuvaajaa asunnon myyntikuvien ottoon. Ammattilainen myös varmistaa, että kuvat ovat tarkat ja laadukkaat. Hämärät, suttuiset kuvat eivät houkuttele ketään.

Ammattiapua voi kuvaajan lisäksi käyttää myös asunnon sisustuksessa ja stailauksessa. Ammattilaiset tietävät millä nikseillä asunnon ilme muutetaan vetävämmäksi.

Lue lisää:

Siivous, stailaus vai remontti?

Täytyykö myytävän kodin olla valkoinen?

Asunnon stailaaminen myyntikuntoon – vinkit jokaiseen huoneeseen

Miksi käyttää 3D-esittelyä asuntoilmoituksessa?